İhracat Karteli

Aynı ülkede faaliyet gösteren teşebbüslerin ürünlerini dış piyasalarda satmak veya pazarlamak için birlikte hareket ederek uluslararası rakiplerine karşı avantaj elde etmesidir. Bu durum; rakip teşebbüslerce ihracat fiyatının birlikte belirlenmesi, müşterilerin paylaşılması, patent veya lisans yoluyla ürünlerin belirli bölgelere satılıp satılmamasına karar verilmesi gibi serbest ticaret ortamında gerçekleşecek ihracata göre kısıtlı bir ihracatın gerçekleştirilmesi şekillerinde ortaya çıkabilmektedir. Bu durum ihracatçı ülke ekonomisi açısından yararlı olsa da, ithalatçı ülkede rekabeti bozucu bir etki ortaya çıkarmakta ve rekabet otoritelerince rekabet karşıtı bir eylem sayılmaktadır. Nitekim ihracat kartelleri, üyelerinin maliyetlerini azaltırken aynı zamanda, diğer ülkelerdeki tekelci pazar gücünden toplu olarak yararlanmalarına da olanak sağlayabilmektedir.