Farklılaştırma, Çeşitlendirme

Bir pazarda faaliyet gösteren teşebbüsün faaliyet alanını genişletmesini ifade etmektedir. Genişleme teşebbüsün mevcut faaliyeti ile ilişkili olabileceği gibi tamamen bağımsız bir alanda da gerçekleşebilmektedir. Teşebbüs, benzer bir ürüne ilişkin olarak faaliyetini genişletirse buna “ilişkili farklılaştırma” adı verilmektedir (örneğin bir otomobil üreticisinin yolcu araçları ve kamyonet üretimine girmesi). “İlişkisiz farklılaştırma”da ise ürünler birbirinden çok farklıdır (örneğin gıda işleme konusunda faaliyet gösteren bir teşebbüsün deri ayakkabı da üretmesi). Farklılaştırmanın -üretim ve mevcut teknoloji açısından tamamlayıcılığın getireceği avantajlardan ya da kapsam ekonomilerinden yararlanmak, olası riskleri azaltmak, gelirleri zaman içerisinde istikrarlı hale getirmek, dönemsel dalgalanmalarla başa çıkabilmek gibi- birçok sebebi olabilmektedir. (Bkz. OECD 1990)