SSNIP Testi (Küçük Ama Önemli ve Kalıcı Fiyat Artışı Testi)

SSNIP testinde; fiyat ayrımcılığının olmadığı bir durumda, söz konusu ürünlerin bugün ve gelecekte tek üreticisi konumunda olan ve kâr maksimizasyonu yapan varsayımsal (hipotetik) bir tekelci firmanın, fiyatlarında “küçük ama önemli ve kalıcı” bir artış yaptığında ne gibi durumlarla karşılaşılabileceği sorusunun yanıtı aranmaktadır. Tüketiciler bu fiyat artışı karşısında belirli alternatif ürünlere yönelebilir. Bu yönelme eğer tekelci firmanın fiyat artışını kârlı kılmıyorsa, alternatif ürünlerin tekelcinin ürünlerine rekabetçi bir baskı oluşturduğu söylenebilecek; dolayısıyla bu ürünler tekelcinin ürünleri ile aynı pazarda sayılabilecektir.

Testin ikinci aşamasında tekelcinin bu alternatif ürünlerin de sahibi olduğu ve aynı şekilde fiyat arttırdığı varsayılmaktadır. Bazı tüketiciler bu ürünler dışındaki ürünlere yönelebilecektir. Ancak bu kez, bu yönelişe rağmen fiyat artışı tekel açısından kârlı sonuçlanırsa tüketicilerin en son yöneldikleri ürünlerin önemli rekabet baskısı oluşturmadığı ve ilgili ürün pazarının dışında kaldıkları söylenebilecektir. Eğer tekel kârlılığını koruyamazsa bu son ürün grubu da pazara dâhil edilebilir ve tekelcinin ürün yelpazesine eklenerek test bir sonraki aşamada tekelcinin kârlı fiyat artışı yapıp yapamayacağına bakılarak aynı şekilde devam ettirilebilir. Böylece kârlı fiyat artışı görülene kadar devam eden test sonucunda, testi geçen en dar/küçük ürün grubunun ilgili pazarı oluşturduğu kabul edilebilecektir. Aynı mantık ürünler yerine bölgelere uygulanarak, test coğrafi pazar için de kullanılabilmektedir. (Bkz. İlgili Pazar Kılavuzu)