Farklılaştırılmış Ürünler

Gerçekte veya tüketici algısı bakımından fiziksel farklılıklar ya da özellikler içeren ve bu yönüyle biri diğeri yerine tercih edilen ürünler farklılaştırılmış kabul edilmektedir. Ürünler, teşebbüsler tarafından daha yüksek fiyatla satış yapmak ve/veya satışları artırmak amacıyla farklılaştırılmaktadır. Farklılaştırma, fiziki görünüm, kalite, dayanıklılık, bağlı hizmetler (garantiler, satış sonrası hizmetler ve enformasyon), imaj ve coğrafi yer esaslı olabilmektedir. Ürün farklılaştırıldığında, pazarda teşebbüsler arasında yaşanan fiyat rekabetinde “yumuşama” görülmesi beklenmektedir. Nitekim teşebbüsün, farklılaştırılmış ürününün fiyatını diğer teşebbüslerin ürün fiyatının üstüne çıkarması halinde, tüketicilerin bu ürüne olan talebinin tamamen rakip teşebbüslerin ürünlerine kaymaması muhtemeldir. Ürün farklılaştırması giriş engellerine yol açabilmekte, ancak, alıcıların mevcut olanlara göre tercih edebileceği ürünlere sahip teşebbüslerin piyasalara girişini ve nüfuzunu da kolaylaştırabilmektedir. Farklılaştırılmış ürünlerin yer aldığı pazarlarda, bire bir ikame olmayan bu ürünlerin aynı ilgili pazara dâhil edilip edilmeyeceği hususu önem kazanmakta ve ilgili pazar tanımı daha geniş bir incelemeyi gerektirebilmektedir. (Bkz. OECD 1990)