Sanayi iktisadında çeşitli yoğunlaşma endeksleri veya ölçümleri önerilmektedir.
Bu ölçümler, rekabetin ilk bakışta göstergesi olan piyasa yapısını açıklamaya
yöneliktir. En sık kullanılan ölçümler şunlardır:
Yoğunlaşma Oranı: Belli sayıda teşebbüsün temsil ettiği toplam piyasa
üretimi yüzdesi veya diğer ekonomik aktivitelere (örneğin satış geliri,
istihdam) ilişkin başka ölçümlerdir. Üç teşebbüslü yoğunlaşma oranı (concentration ratio) (CR3), en büyük üç
teşebbüsün temsil ettiği toplam piyasa üretiminin nispi payını ölçmektedir.
Yoğunlaşma oranının bir dezavantajı, bir piyasada faaliyet gösteren
teşebbüslerin toplam sayısını göstermemesidir. Örneğin; CR4 dereceleri %75 olan
iki piyasa, faaliyet gösteren teşebbüs sayısı bakımından birbirinden farklı
olabilmektedir.
Herfindahl-Hirschman Endeksi (HHI): HHI, pazardaki teşebbüslerin
paylarının karelerinin toplamı alınarak hesaplanmaktadır. Bu endeks, pazardaki
büyük paya sahip teşebbüslere daha fazla ağırlık vermektedir. Endeksin
hesaplanmasında pazardaki tüm teşebbüslerin paylarının dikkate alınması gerekmekle
birlikte, verinin mevcut olmadığı hallerde küçük paya sahip teşebbüsler
hesaplamaya dâhil edilmeyebilmektedir. HHI ölçümü tek teşebbüslü (tekel) bir
piyasada 10.000; iki eşit büyüklükte teşebbüsün bulunduğu bir duopolde ise 5.000
olacaktır. (Bkz. Yatay B/D Kılavuzu)