Giriş Engelleri

Giriş engelleri, herhangi bir piyasaya girme potansiyeli olan teşebbüsler karşısında yerleşik teşebbüslerin sahip olduğu ve genellikle piyasanın kendi özelliklerinden kaynaklanan birtakım avantajlardır. İki tür giriş engelinden bahsedilebilir: Yapısal giriş engelleri ve stratejik giriş engelleri. Bunlara sırasıyla ekonomik giriş engeli ve davranışsal giriş engeli de denmektedir. Yapısal engeller, teknoloji, maliyet, talep vs. gibi piyasanın kendi özelliklerinden kaynaklanan engellerdir. Stratejik giriş engelleri ise, teşebbüslerin davranışları sonucu ortaya çıkan engellerdir. Örneğin, teşebbüsün kapasiteye aşırı yatırım yaparak, pazara yeni giriş olursa fiyat savaşına girişeceği yönünde bir tehdit uygulaması, stratejik bir giriş engelidir. Genellikle piyasadan çıkmayı zorlaştıran engeller de giriş engeli sayılmaktadır. Ayrıca, devletler de çeşitli işlem ve tasarruflarıyla piyasaya giriş engeli yaratabilmektedir. Bu tür engeller, yasal giriş engeli olarak anılmaktadır. (Bkz. Yatay B/D Kılavuzu, OECD 1990)