Türk Eczacıları Birliği’ne “bazı reçete gruplarının eczaneler arasında belli bir sıra ve kota dâhilinde paylaştırılmasının 4054 sayılı Kanun’a aykırı olduğu”na ilişkin görüş gönderildi.
Rekabet Kurumu’na sonuncusu 13.11.2008 tarihinde olmak üzere “bazı reçete gruplarının bölge eczacı odaları tarafından eczaneler arasında belli bir sıra ve kota dâhilinde paylaştırılması uygulamasının 4054 sayılı Kanun’a aykırı olduğu” iddiasıyla yapılan başvurular, Rekabet Kurulu’nun 27.11.2008 tarihli toplantısında değerlendirilmiş ve;
1-) Maliye Bakanlığı ve Sosyal Güvenlik Kurumunun ilgili Tebliğ ve Protokollerinden reçete dağıtımına ilişkin düzenlemeleri çıkarmasıyla, inceleme konusu rekabet sorununun, uygulamanın ardında kamu iradesinin bulunduğu iddiası yönüyle ortadan kaldırıldığına ve şikâyet başvurularındaki rekabetin tesisine ilişkin taleplerin karşılandığına,
2-) 4054 sayılı Kanun’un 9. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca; Türk Eczacıları Birliği’ne her türlü reçete dağıtımına son verilmesi, aksi halde 4054 sayılı Kanun çerçevesinde işlem başlatılacağı hususunda görüş yazısı gönderilmek üzere Başkanlığa yetki verilmesine (…)”
karar verilmiştir.
Rekabet Kurulu’nun 08–67/1095–427 sayılı kararı uyarınca Türk Eczacıları Birliği’ne gönderilen Kurum görüşü şöyledir:
4054 sayılı Kanun’un 4(b) maddesinde, “Mal veya hizmet piyasalarının bölüşülmesi ile her türlü piyasa kaynaklarının ve unsurlarının paylaşılması ya da kontrolü” rekabeti sınırlayıcı anlaşma, eylem ve karar örnekleri arasında sayılmıştır. Belirli reçete gruplarının eczaneler arasında paylaştırılması uygulamasının yukarıda sözü edilen örnek kapsamında olduğu açıktır. Bunun yanında, uygulamanın hastaların mağdur olmasına ve tedavilerin aksamasına yol açtığı bilinmektedir.
Kurumumuzun reçete dağıtımı uygulamaları hakkında yürüttüğü incelemelerde, eczacı meslek örgütleri, uygulamanın Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) ve Maliye Bakanlığı’nın çıkardığı Tebliğlere ve Birliğiniz ile imzaladığı Protokollere dayandığını ileri sürmüştür. Kurumumuzun, reçete dağıtımının rekabet hukuku kapsamında değerlendirilmesini içeren görüşlerini bildirmesinin ardından 2008 Yılı Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliği’nde (2008 SGK Tebliği) reçete paylaşımına ilişkin herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir. Ayrıca SGK tarafından, reçete dağıtımına ilişkin 3.7. maddenin 2008 yılı Protokolünden çıkarıldığı, uygulamaya 15.11.2008 tarihinden itibaren geçerli olacak şekilde son verildiği ve bunların Birliğinize 10.11.2008 tarihli bir ihtarname ile bildirildiği Kurumumuza iletilmiştir. Maliye Bakanlığı ise, 2008 Yılı Tedavi Yardımına İlişkin Uygulama Tebliği (2008 Maliye Tebliği) ve Bakanlık ile Birliğiniz arasında 27.7.2007 tarihinde imzalanan Protokolün reçete dağıtımını düzenleyen sırasıyla 7(ı) ve 3.5. maddelerinin yürürlükten kaldırıldığını ve buna ilişkin Genelgenin 1.12.2008 tarihi itibarıyla yürürlüğe gireceğini Kurumumuza bildirmiştir. Dolayısıyla, 2008 SGK Tebliği ve 2008 Maliye Tebliği kapsamındaki kişiler bakımından, belirli reçete gruplarının dönüşümlü karşılanması uygulamasının arkasında kamu iradesinin bulunmadığı ve rekabeti engelleyici nitelikteki bu uygulamadan dolayı 4054 sayılı Kanun karşısında eczacı meslek örgütlerinin sorumlu sayılacağı hususlarında hiçbir tereddüt kalmamıştır.
Bu çerçevede, rekabeti engelleyici nitelikte olduğu Rekabet Kurulu kararları ile tespit edilmiş olan inceleme konusu uygulama bakımından ihlale son verilmesi için her türlü reçete dağıtımının durdurulması ve bunun da Kurumumuza 30 gün içinde tevsik edilmesi gerekmektedir. SGK ve Maliye Bakanlığının ilgili düzenlemeleri anılan Tebliğ ve Protokollerden çıkarmasının ardından bölge eczacı odalarının reçete dağıtımına devam etmesi durumunda, konuyla ilgili olarak 4054 sayılı Kanun çerçevesinde işlem başlatılacaktır.
Bilgilerinizi ve gereğini rica ederim.
Prof. Dr. Nurettin KALDIRIMCI
Başkan