Endüstriyel dondurma pazarında “Algida” markasıyla faaliyet gösteren Unilever Sanayi ve Ticaret Türk AŞ (UNILEVER) hakkında Rekabet Kurulu tarafından yürütülen soruşturma, 18.03.2021 tarihli ve 21-15/190-80 sayılı karar ile sonuçlandırılmıştır. Bu karar çerçevesinde, UNILEVER’in çeşitli uygulamalar yoluyla 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun’un 4. ve 6. maddelerini ihlal ettiği tespit edilmiş ve teşebbüse aynı Kanun’un 16. maddesi uyarınca idari para cezası uygulanmıştır.
Kararda ayrıca, Algida’ya ait dolapların kullanılmasını düzenleyen ariyet sözleşmelerinde yer alan münhasırlık hükmünün; 100 m2 altında kapalı satış alanı bulunan satış noktalarındaki rekabeti engellediğine ve 4054 sayılı Kanun’un 4. maddesini ihlal ettiğine, ancak münhasırlık hükmünün sözleşmelerden çıkartılması şartıyla ilgili sözleşmelere aynı Kanun’un 5. maddesi kapsamında bireysel muafiyet tanınmasına hükmedilmiş ve UNILEVER’e birtakım davranışsal tedbirler getirilmiştir.
Bu tedbirler çerçevesinde;
a) 100 m2 ve altında kapalı net satış alanına sahip satış noktalarında olmak üzere,
b) Algida’ya ait dolap dışında tüketicinin doğrudan erişebileceği bir başka dondurma dolabı yoksa,
c) Algida’ya ait dondurma dolaplarının kullanılmasını düzenleyen ariyet sözleşmelerinin, dolabın görünür kısmının ve satış noktasındaki toplam dolap hacminin %30’unun rakip ürünlerin kullanımına izin verilmesini temin edecek şekilde düzenlenmesi
gerekmektedir.
Anılan tedbirlerin Algida’nın rakipleri, perakende satış noktaları ve tüketiciler bakımından sonuçlarını anlatan kısa film aşağıdadır.